fredag 17. august 2012

Rådyr jakta

   Endelig var jeg hjemme og kunne sette meg ut onsdag 15 aug. Selv om brunsten mest sannsynlig er over å lokk kanskje ikke hjelper måtte jeg prøve! Etter litt lyd ifra fløyta hørte jeg det kom ett dyr løpende mot meg, dette var ei geit som brølte og kom inn på 5 m. Hu løp forbi og ned i ett søkk der hun gikk å brølte. Fint tenkte jeg nå har jeg levende lokk til bukken!

  Men ingen ting skjedde, men etter ett kvarter kommer det en killing tuslende. Denne sitter jeg å beundrer  og filmer. Etter 30-40 minutter hører jeg at det kommer ett nytt dyr mens jeg sitter å ser på denne killingen. Først når jeg ser dyret tror jeg det er ei geit, men som hobby filmer vill jeg jo ha denne på tape også. Når jeg setter  filmen på Rec og zoomet inn, da øker pulsen!! Det er jo en mini bukk som kommer. Etter litt fundering bestemmer jeg meg for å skyte denne, her har jeg jo tross alt mulighet til å filme skuddet!


Økt 2

 Satte meg ned på post neste kveld også, etter litt tid kommer lille broren til bukken jeg hadde skutt. Men nå bestemte jeg meg for å ikke skyte. Jeg filmet den lille bukken mens den gikk rundt og spiste. Etter 40 minutter måtte den legge seg ved ei rot å jeg satt der og filmet dette i håp om at noe større skulle komme. Etter ei god stund tror jeg drømmen går i oppfyllelse da noe stort er i anmarsj. Men etter å ha ventet i spenning på at det skulle vise seg, er det en elg som kommer. Denne å er sigen å legger seg inn på ei lita kolle på gruppa 80 m unna posten min. Så det er artig å se livet selv om man ikke skyter noe jeg kunne ha gjort men håper jo at det er større dyr her!!

Ingen kommentarer: