onsdag 15. mai 2013



Bever jakt 




Den første plassen jeg prøvde meg på var stille og uten noe ferskt gnog, så etter en times postering bestemte jeg meg for å prøve et terreng vi var for ca fire år siden. 
Da jeg kom frem til det vannet jeg hadde sett for meg, hadde jeg ikke helt trua. Det begynte og bli seint så  sekken ble satt igjen på ATV’n. Da jeg kom meg ned til vannet fant jeg umiddelbart ferskt bevergnog. Med god vind bestemte jeg meg for å "lovere" litt på vind. I det jeg kommer meg opp på en høyde ved vannet ser jeg ned på ei hytte, hvor det sitter en flott bever. Jeg bestemmer meg for å skyte. Rett før skuddet går kommer det svømmende en liten bever. Jeg skyter først den som sitter på land, drar i en ny patron i sauer’n og banker inn ei kule i skallen på den svømmende bevern. Løper tilbake til ATV’n og henter sekken min. Har en gjedde wobble i sekken til å kaste ut på bever i vannet. Da jeg kommer tilbake, er beveren borte. Jeg oppdager en båt på andre siden. Med båten finner jeg begge to, litt flaks er det lov til å ha tenkte jeg. Da jeg ror tilbake oppdager jeg en ny bever på ei tue 50-60 meter unna. Jeg lirker årene under knærne, og får tak i rifla. Bever’n har blitt varig meg, men jeg rekker og skyte den rett før den skal slippe seg uti vannet. 3 bevere i løpet av en snau time på tre skudd ble en perfekt start på denne jakta. Litt flaks må man ha...

Ingen kommentarer: